تور ایران

جاذبه های توریستی و گردشگری ایران و جهان

تور ایران

جاذبه های توریستی و گردشگری ایران و جهان

جاذبه های توریستی و گردشگری ایران و جهان

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مسجد الازهر مصر

       مسجد الازهر مصر

مسجد الازهر در قاهره پایتخت مصر بین سالهای ۳۵۹ تا ۳۶۱ هجری به دست جوهر صقلی، فرمانده فاطمی و به امر خلیفه معز الدین الله همزمان با بنا نهادن قاهره، ساخته شد. در رمضان سال ۳۶۵ هجری، نخستین فعالیت های دانشگاهی در الازهر آغاز شد و علی ابن نعمان کتاب الاختصار را که نوشته پدرش بود در آنجا قرائت نمود و این نخستین سمینار برگزار شده در الازهر به شمار می آید. در این سال، علی ابن نعمان بنا به دستور معز الدین، اقدام به تشکیل حلقه هایی جهت مطرح ساختن آموزه های شیعی نمود.

مسجد الازهر مصر

وی در این جلسات، کتاب فوق را تدریس می نمود. این کتاب به عنوان نخستین متن درسی الازهر شناخته می شود. همچنین در عهد عزیز بالله، مسجد الازهر گامی دیگر به پیش نهاد و از یک نظام آموزشی خاص برخوردار گردید و مدرسین بر طبق برنامه درسی مشخص و با دریافت حقوق در آنجا به تدریس می پرداختند. پس از حمله مغول، مسجد الازهر به یگانه پناهگاه پژوهشگران مسلمان سرزمین های تصرف شده تبدیل شد و دانشمندان از نقاط دور و نزدیک به آنجا آمدند. از این رو، در قرن هشتم و نهم هجری، مسجد الازهر دوران اوج جلال و شکوه خود را می گذارند و علاوه بر علوم مذهبی، سایر علوم نظیر پزشکی، ریاضیات، تاریخ، جغرافیا و نجوم، تدریس می شد. مسجد اصلی الازهر در حقیقت یک مسجد ستون دار ساده است و تأثیر پذیری آن از جامع قیروان آشکار است. چهار ردیف ستون، نمازخانه را به پنج راهرو موازی با قبله تقسیم می کند. این راه رو ها در مرکز به وسیله شبستان محوری پهنی که به محراب گچ بری شده مسجد منتهی می شود، قطع می گردد. این پلان متقاطع T شکل، پیش از این در مساجد شمال آفریقا به کار گرفته می شد. تزئینات دوره فاطمی در قوس پشت بغلی ها و قاب دور پنجره ها مشاهده می شود که اغلب شامل نقوش طوماری و برگ های پر پیچ و تاب تاک است و به نیمه ای از برگ خرما با اشکال درختچه ای و خوشنویسی منتهی می شود که تأثیرات هنر شرقی را می نمایاند.

در جلو شبستان محوری مسجد الازهر، گنبدی ساخته شده که تاریخ آن مربوط به سال ۵۰۹ هجری است و موقعیت آن، یکی از گنبدهای مشابه را در قیروان به یاد می آورد. در دوره عثمانی، دیوار سمت قبله مسجد الازهر بدون تغییر در وضعیت محراب، برداشته شد و نمازخانه در جهت شرق گسترش یافت و چهار راهرو دیگر به آن افزوده شد. بارو های مثلثی شکل بالای دیوارها به همراه نمونه های مشابه موجود در مسجد ابن طولون، الگویی را برای معماری گوتیک ایجاد می کند که نمونه آن در کلیسای کرامر واقع در نور فولک انگلستان دیده می شود. در دوره مملوک و عثمانی، سازه های تازه ای به مسجد الازهر نظیر مناره ها، مقبره ها، آب انبار ها و مدارس چسبیده به دیوار خارجی مسجد، افزوده شدند. در سال ۷۰۹ هجری، مدرسه مملوکی تایبرس در زیاده (فضای بیرونی) الازهر ساخته شد. این مدرسه دو ایوان داشت که یکی به شافعی ها و دیگری به مالکی ها اختصاص یافته بود. محراب آن به سبک هنر مملوک بحری از موزاییک های شیشه ای و مرمر های رنگین ساخته شده بود.

مسجد الازهر مصر

در سال ۷۴۰ هجری، مدرسه آق بقعه چسبیده به دیوار الازهر ساخته شد و از سال ۱۳۱۶ هجری، قرآن ها و نسخ خطی ارزشمند را در خود جای داد. مدرسه جوهر نیز که در سال ۸۴۴ هجری به مجموعه مسجد الازهر افزوده شد نخستین نمونه های حکاکی نقوش اسلیمی را بر گنبد سنگی، نمایان می سازد. در قسمت غربی مسجد الازهر صحنی قرار دارد که ایوان هایی آن را در بر گرفته اند. این صحن در قرن ششم و در زمان حکومت خلیفه الحافظ ساخته شد. این صحن زیبا و ورودی آن در سال ۱۲۱۳ هجری به هنگام سرکوب دانشجویان مخالف به دستور بناپارت ویران شد و در سال ۱۳۱۲ مجددا بازسازی شد.

از آنجا که مسجد الازهر به تدریج به یکی از مراکز عمده معارف مذهبی تبدیل شد، همواره مورد توجه حاکمان زمان بوده و تغییرات فراوانی در آن صورت گرفته و از شکل اولیه و ساده خود دور شده است. حاکمان و امیران هر یک به فراخور سلیقه خود و نیاز زمان، بخشهایی را ویران کردند، سازه هایی را به آن افزودند و گاه، بخشی را از نو ساختند. لذا مسجد الازهر سبکی تلفیقی دارد و نمی توان آن را به دوره ای خاص نسبت داد.

مسجد الازهر مصر

  • kami kami
  • ۰
  • ۰
       دریای قرمز در تایلند

در جنوب شرقی تایلند، شمال شهر کومفاواپی (Kumphawapi)، دریاچه ای به نام نونگ هان کومفاواپی (Nong Han Kumphawapi) وجود دارد. اما محلی ها آن را “دریای نیلوفرهای قرمز” می نامند.

هر سال از آذر تا فروردین، در این دریاچه به مساحت ۳۲ کیلومتر مربع، میلیون ها نیلوفر صورتی جوانه می زند که تا دی کاملا رشد می کنند. بهترین زمان دیدن آنها صبح است که گل های صورتی کاملا باز هستند و رنگ صورتی درخشان خود را آشکار می کنند. اما توریست ها و گردشگران در همه ساعات روز به دیدن این دریاچه زیبا می روند.

دریاچه قرمز در تایلند

آب شفاف دریاچه نونگ هان بسیار کم عمق است، با عمقی حدود فقط یک متر، اما سرچشمه همیشگی رودخانه پائو است، که رگ حیاتی در زندگی مردم استان ادون تانی (Udon Thani) می باشد. هر سال از آذر تا فروردین، در دریاچه ی نیلوفرهای قرمز، میلیون ها نیلوفر صورتی جوانه می زند.

دریای گلهای صورتی در تایلند

 

توریست ها در دریای گلهای صورتی در تایلند

 

دریای قرمز در تایلند

  • kami kami
  • ۰
  • ۰
       جاذبه های توریستی تایلند

مینی سیام مینی سیام ( Mini Siam ) نزدیک مرکز پاتایا قرار دارد و در آن ماکت های کوچکی از آثار تاریخی مشهور جهان و تایلند قرار دارد.

سومین مجموعه مینیاتوری بعد از نمونه های مشابه آن در هلند و تایوان است که بیش از ۱۰۰ مدل مینیاتوری از آثار تاریخی و باستانی جهان را در خود جای داده است.

آثاری همچون معبدهای معروف تایلند مانند معبد بودای زمردین، برج ایفل، مجسمه آزادی، برج کج پیزا و تخت جمشید جزو این مجموعه هستند. سیام نام قدیم کشور هزار معبد یعنی تایلنداست و در مسیر ورودی شهر پاتایا قرار دارد. تخمینی که از آمار بازدید توریستها و مردم تایلند از این پارک زیبا زده شده است درحدود ۱۰ میلیون نفر در سال است.

مینی سیام

خانه مقدس حقیقت خانه مقدس حقیقت بنای چوبی عظیم و با ابهت معبد مانندی است که در شمال پاتایا در کنار دریا واقع است این بنا طوری ساخته شده است که در برابر باد و نور آفتاب ساحل دریا مقاوم باشد.این بنا بر اساس قوه ابتکار و خلاقیت تایلند قدیم ساخته شده و با مجسمه های کنده کاری شده چوبی تزئین شده است. هدف از به کارگیری این مجسمه ها، استفاده از هنر و فرهنگی بوده است که منعکس کننده دیدگاه قدیم، دانش کهن و حکمت و فلسفه شرقی است. این موارد سبب می شود که بازدیدکنندگان زندگی کهن، مسئولیت انسان، افکار اولیه، چرخش زندگی، ارتباط زندگی با جهان و هدف مشترک از زندگی را درک نمایند.

خانه مقدس حقیقت

جشن تایلند

فستیوال ها و جشن های تایلند یکی از مهمترین انگیزه های سفر به تایلند، تجربه فرهنگ و آداب و رسوم متنوع و غنی مردم تایلند می باشد. هر ساله گردشگران زیادی در فصول مختلف سال برای بازدید از جشن آب، جشن گل، جشن پاتایا، نمایشگاه میوه و فستیوال کبوتر اقدام به خرید تور تایلند می کنند.  

جاذبه های توریستی تایلند

  • kami kami
  • ۰
  • ۰
       مسجد دارالاحسان سنندج

مسجد دارالاحسان در ضلع شمالی خیابان امام خمینی و در بافت قدیم سنندج قرار دارد. این خیابان که مسجد اکنون در کنار آن واقع شده است از سال ۱۳۱۰ شمسی به بعد ایجاد شده است. بر اساس کتیبه‌های موجود، بنای مسجد در سال ۱۲۲۷ هجری قمری توسط امان‌الله خان اردلان والی کردستان ساخته شد. این بنا شامل دو ایوان شرقی و جنوبی، گل دسته‌های بالای ایوان شرقی، صحن مرکزی، ۱۲ حجره در اطراف، شبستان ستون دار با ۲۴ ستون سنگی مارپیچ است.

 

مسجد دارالاحسان را می‌توان مسجد – مدرسه دانست، زیرا بخشی از مسجد به حجره‌های طلاب علوم دینی اختصاص دارد و بخش جنوبی آن صحن اصلی مسجد است. این بنا دارای تزیینات کاشی کاری هفت رنگ مینایی فوق‌العاده پرکار، ظریف، ازاره‌های مرمرین، آجرکاری لعاب دار و معقلی، حوض سنگی و فواره‌های زیبا و همچنین ستونهایی با تزیینات طنابی است.

مسجد دارالاحسان سنندج

بنای مسجد دارالاحسان در سال ۱۲۲۷ هجری قمری توسط امان‌الله خان اردلان والی کردستان ساخته شد

 

اطراف شبستان و سر ستون‌ها با دو سوم قرآن تزئین شده است که آیات را با کاشی، به خطی که شبیه به خط کوفی است نوشته‌اند. این مسجد در گذشته یکی از مهم‌ترین دارالعلم‌های دینی بوده و بسیاری از علما در این دارالعلم به کسب علوم مختلف پرداخته‌اند. مسجد دارالاحسان، یکی از ارزشمندترین مساجد استان کردستان از نظر معماری و تزیینات معماری است. برجسته‌ترین ویژگی‌های هنری این بنا کاشیکاری زیبای آن است. . بعلاوه کتیبه‌های زیبای مسجد به روی سنگ مرمر و حجاری گل و گیاه در حواشی آنها ازجمله تزئینات حجاری منحصر به فرد محسوب می‌گردند.

 

معماری مسجد دارالاحسان سنندج مسجد دارالاحسان در ضلع غربی قلعه حکومتی (دژ سنندج) به روی مکان بلند تری نسبت به بافت شهر قرار دارد، به گونه‌ای که از هر نقطه شهر به‌سهولت می‌توان گلدسته‌های آن را دید و صدای مؤذّن را شنید. این مسجد را هم درزمان ساخت و هم در شرایط حاضر می‌توان قلب مذهبی سنندج دانست.

معابر و خیابانهایی که در چهار دور مسجد ایجاد شده‌اند، دسترسی به مسجد را از همه طرف سهل و آسان می‌سازند. در ترکیب صحیح فضاها و رعایت تناسب بین حجمها را نیز یکی دیگر از ابعاد شایان توجه در ساخت بنا می‌توان محسوب نمود.

یکی دیگر از ویژگیهای این بنا که آن را در میان تمامی بناهای قبل و بعد خود در کردستان متمایز می‌سازد، وسعت کاشیکاری آن است. کاشی در این بنا نه‌تنها به صورت تزئینی بلکه به عنوان عایقی مطمئن به کار رفته. ویژگی دیگر آن استفاده وسیع از معماران، آجرتراشان، کاشیکاران و نجاران اصفهانی در ساخت آن است. جالب توجه‌تر اینکه «امان‌اللّه خان» شاعری را از اصفهان دعوت کرد تا در وصف بنا شعر بسراید. به تقلید از سنّت معماری اسلامی ایران، دورتادور میانسرا (صحن حیاط) مسجد را حجرات دوازده‌گانه مدرسه‌ای محاط نموده و بدین ترتیب بنا کاربری آموزشی نیز پذیرفته است. آب جاری که امروزه نیز در حوض سنگی وسط میانسرای بنا جریان دارد، از قناتی در پنج‌کیلومتری شمال غربی سنندج به این نقطه آورده شده است.

معماری مسجد

مسجد دارالاحسان در ضلع غربی قلعه حکومتی به روی مکان بلند تری نسبت به بافت شهر قرار دارد

 

از مهم‌ترین تزیینات بنا می‌توان به کاشی‌کاری‌های گسترده هفت‌رنگ اشاره کرد که در نماهای داخلی و خارجی بنا به ویژه در ایوان‌های جنوبی و شرقی دیوارهای حیاط مدرسه و نمای حجره‌ها به صورت وسیع دیده می‌شود. یکی از از این عنصر یا به صورت مستقل و یا به شکل تلفیق با عناصر آجرکاری استفاده شده است. در واقع تمامی نمای درآیگاه، نمای رو به صحن میانسرای مدرسه و نمای دو ایوان اصلی و بزرگ شرقی و جنوبی بنا و نیز بخش فوقانی محراب آن با استفاده از این عامل زینت یافته‌اند.

کاشیهایی با لعاب چند رنگ که به هنگام ساخت بنا در تمامی آن به کار رفته. بخشی از این کاشیها که مستقیماً در معرض جریانات جوی قرار داشته، کم‌کم فروریخته‌اند، و کاشیهایی که کمتر در معرض عوامل طبیعی قرار داشته‌اند، تاکنون سالم مانده است. طرح‌های تزئینی گل و گیاه تشکیل شده است که به صورتهای اسلیمی در درون و اطراف ترنج و نیم‌ترنجهایی که به عنوان طرح مرکزی محسوب می‌شوند ظاهر گردیده‌اند. کاشیهای «معقلی» که در زمانهای بعد و به هنگام مرمت جای کاشیهای «با لعاب چند رنگ» را گرفته‌اند و از عناصر هندسی که به صورت ستاره‌های هشت‌پر یا گلهای هندسی در نما تشکیل شده است. بیشترین سهم را در تزیین بنا کاشیهای چند رنگ به خود اختصاص داده‌اند. بعلاوه از کاشیهای معرق در تزیین گلدسته‌های دوگانه بنا که پیوسته در معرض خطرات ناشی از عوارض طبیعی قرار دارند، استفاده گردیده تا در مواقع لزوم به‌راحتی بتوان نسبت به تعویض اجزای آن اقدام نمود.

خطوط ثلث و نستعلیق را نیز که با رنگ سفید به روی کاشیها نوشته شده می‌توان ازجمله عناصر تزئینی مهم بنا محسوب نمود.

معماری مسجد

از مهم‌ترین تزیینات مسجد دارالاحسان می‌توان به کاشی‌کاری‌های گسترده هفت‌رنگ اشاره کرد

معماری مسجد

اطراف شبستان و سر ستون‌های مسجد دارالاحسان با قرآن تزئین شده است

مسجد دارالاحسان

یکی ازعناصرتزئینی مسجد دارالاحسان، تزئینات آجری است که از آجرهای بی‌لعاب و لعابدار تشکیل شده

مسجد دارالاحسان

مسجد دارالاحسان سنندج

  • kami kami