تور ایران

جاذبه های توریستی و گردشگری ایران و جهان

تور ایران

جاذبه های توریستی و گردشگری ایران و جهان

جاذبه های توریستی و گردشگری ایران و جهان

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

خانه آقاگل نطنز

خالدآباد شهری در شمال استان اصفهان در مرکز ایران است. این شهر در بخش امامزاده آقا علی عباس از توابع شهرستان نطنز قرار دارد. هویت، فرهنگ و اصالت یک قوم را باید در پیشینة آن قوم جستجو کرد.

 

شهر خالدآباد مثل همة شهرها و روستاهای کنار کویر از هویت و فرهنگ نیاکان سرشار است. تاکنون بیش از ۴۰ اثر تاریخی در شهر خالدآباد شناسایی شده اند که یکی از شاخص ترین این آثار خانه آقاگل است.

 

تاریخچه خانه آقاگل

خانه تاریخی آقاگل واقع در بافت تاریخی شهر خالدآباد که منسوب به دوره قاجار است، با شماره ۱۴۸۹ در فهرست آثار باستانی به ثبت رسیده است.

 

این خانه متعلق به آقا گل، ارباب اسبق روستا، آقاگل انصاری خالدی بوده است و در حال حاضر از طرف ورثه مرحوم آقاگل به شهرداری خالدآباد واگذار شده است.

 

 

معماری خانه آقا گل

این اثر دارای ساختار حیاط مرکزی و سه جبهه ساخت پیرامون حیاط می‌باشد. جبهه اصلی شامل فضای شاه‌نشین و دو اتاق کناری در جبهه شمال حیاط واقع می‌باشد. جبهه جنوبی که فضای، انبار، اتاق سرایداری و فضایی جهت نگهداری احشام بوده است را شامل می‌شود.

 

بدین ترتیب فضای دسترسی و راه‌پله در جبهه غربی حیاط جانمایی می‌گردد. در تراز زیر طبقه همکف فضای سرداب دقیقاً منطبق بر سازه طبقه بالا زیر فضای شاه‌نشین شکل‌گرفته و مساحتی حدود ۱۰۰ مترمربع را شامل می‌شود. نکته جالب‌توجه خط آسمان در نمای جبهه اصلی بنای فوق می‌باشد. در اثر فوق در طول محور اکس این جبهه دارای تنوع بوده و با شکلی هلالی که از زمینه خود جدا می‌گردد، تظاهر می‌یابد.

 

مشخصات بنا، عدم تقارن عملکردی بندرها حین تقارن فضایی و فرمی می‌باشد. دو اتاق کناری در دو طرف اتاق شاه‌نشین، هر دو دارای مشخصات ظاهری تلسیان می‌باشد و برخلاف انتظار برخورد یکسان ازلحاظ ارتباطی، یکی از این فضاها توسط سه دهانه با شکل هلالی با فضای اصلی مرتبط می‌شود و اتاق جانبی در سمت دیگر فاقد ارتباط درونی از شاه‌نشین می‌باشد و ارتباط با این فضا فقط از حیاط امکان‌پذیر است.

 

یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این اثر تاریخی، رویکرد دوگانه آن نسبت به محیط پیرامون خود است. این اثر در طول محور اصلی خود در امتداد فضای شاه نشین هم دارای درون گرایی نسبت به حیاط مرکزی بوده و هم دارای رویکردی برون گرا نسبت به محیط اطراف می باشد.

 

مرمت و بازسازی خانه تاریخی آقاگل

فاز اول عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی آقاگل توسط  شهرداری خالدآباد آغاز گردید. گفتنی است طرح مطالعاتی این پروژه در سال ۱۳۹۴ توسط شهرداری خالدآباد به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده است.

 

اقدامات مرمتی شامل آواربرداری و سبک سازی بام به مقدار ۲۰ مترمکعب برای طاق زنی و اندود کاری بدنه، تعویض ناودان ها، اندودکاری بدنه ها، و شمشه گیری فضای زیرزمین، اجرای تیرچوبی نعل درگاه ها و سقف مطبخ و مرمت راه پله ها و اجرای ایزوگام است.

 

خانه تاریخی آقاگل در کنار دو بنای تاریخی و ثبت شده مسجد ورگرموئه و حمام توده واقع است.

 

 

نشانی:

شهرستان نطنز، بخش امامزاده، شهر زیارتی تاریخی خالدآباد، بلوار بسیج، محله ی توده، خیابان باستان، سایت تاریخی خالدآباد

 

 

خانه آقا گل یکی از بناهای تاریخی نطنز


  • kami kami
  • ۰
  • ۰

یکی دیگر از مناطق بکر و طبیعی ایران هفت آبشار سوادکوه می باشد که در استان مازندران واقع شده است . این منطقه همانطور از نامش معلوم است از ۷ آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است که در مجاورت روستای تیرکن از توابع دهستان درازکالا بین شهرستان سوادکوه و بابل قرار دارد.

 

هفت آبشار که در شهرستان بابل استان مازندران قرار دارد یکی از طبیعت های بهشت گونه ایران می باشد و همانطور که از نامش پیداست از هفت آبشار بزرگ و کوچک در مجاورت روستای تیرکن از توابع دهستان درازکلا در مرز دو شهرستان سوادکوه و بابل در مازندران تشکیل شده است. از آنجاییکه این آبشارها در نزدیکی روستای تیرکان واقع شده به آن آبشار تیرکان نیز می گویند. پس از یک پیاده روی ۳ کیلومتری در دل جنگل و مرتع کالبکوشت به اولین آبشار این مجموعه خواهید رسید. آبشار اصلی این مجموعه ارتفاعی ۹ متری دارد و حوضچه زیر آن برای آب تنی بسیار مناسب و دلپذیر است. این منطقه که وسعتی ۲۰۰ هزار کیلومتری دارد پر از درختانی نظیر درخت انجیلی، ممرز، کهلو، افرا، توسکا، ازگل و شیردار می باشد اما متاسفانه در سالهای اخیر گونه های گیاهی وولی، نمدار و ملج به خاطر انگل کرم درخت خوار از بین رفته اند. فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای رفتن به این مکان زیبا می باشد. در فصل بهار به علت بارندگی آبشارها پر آب تر هستند و درختان جوانه می زنند، فصل تابستان نیز شرجی و گرمایی آزار دهنده دارد ولی می توانید در حوضچه ها به آب تنی بپردازید، در فصل پاییز که زیباترین فصل برای بازدید از این طبیعت شگفت انگیز می باشد، زمین با برگ های رنگارنگ درختان فرش شده و جنگلی هفتاد رنگ را پیش رو خواهید داشت، اما در فصل زمستان با هوایی سرد و برفی رو به رو خواهید شد. پیشنهاد می شود که در این طبیعت زیبا به کمپ زدن بپردازید و یا به پیاده روی و جنگل نوردی در دل جنگل های لفور بروید.

این منطقه که وسعتی ۲۰۰ هزار کیلومتری دارد پر از درختانی نظیر درخت انجیلی، ممرز، کهلو، افرا، توسکا، ازگل و شیردار می باشد اما متاسفانه در سالهای اخیر گونه های گیاهی وولی، نمدار و ملج به خاطر انگل کرم درخت خوار از بین رفته اند. فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای رفتن به این مکان زیبا می باشد. در فصل بهار به علت بارندگی آبشارها پر آب تر هستند و درختان جوانه می زنند، فصل تابستان نیز شرجی و گرمایی آزار دهنده دارد ولی می توانید در حوضچه ها به آب تنی بپردازید، در فصل پاییز که زیباترین فصل برای بازدید از این طبیعت شگفت انگیز می باشد، زمین با برگ های رنگارنگ درختان فرش شده و جنگلی هفتاد رنگ را پیش رو خواهید داشت، اما در فصل زمستان با هوایی سرد و برفی رو به رو خواهید شد. پیشنهاد می شود که در این طبیعت زیبا به کمپ زدن بپردازید و یا به پیاده روی و جنگل نوردی در دل جنگل های لفور بروید.

 

 

هفت آبشار سوادکوه

هفت آبشار سوادکوه

  • kami kami
  • ۰
  • ۰

کلیسای جامع میلان جایگاه اسقف اعظم میلان است. سبک معروف گوتیک در این بنا و دکوراسیون آن بیشتر یادآور سبک های فرانسوی است تا سبک ایتالیایی. بنیان گذار این سبک؛ اسقف اعظم آنتنیو سشلزو در سال ۱۳۸۶ بود. زمان شروع کار همزمان با رخدادهای تاریخی بسیاری بود که از جمله می توان به تخت نشینی گایان گازلو ویسکانتی را نام برد. این بنا برنده یکی از بزرگترین جایزه های نوبل شد.

ساخت کلیسای جامع میلان در سال ۱۳۸۶ در محل کلیساهای باستانی و ویران قبلی شروع شد. بعد از اینکه این کلیسا در سال ۱۴۱۸ مقدس شد به مدت قرن ها ناتمام ماند؛ عوامل سیاسی، کمبود پول و مسائل دیگر باعث شد تا تکمیل این کلیسا سال ها طول بکشد. در واقع این ناپلئون بود که نمای کلیسا را درست کرد و در اواخر قرن ۱۹ به آخرین مراحل ساخت این کلیسا رسید.

با توجه به اینکه ساخت این کلیسا حتی همچنان ادامه دارد می توان آن را تنها کلیسای دنیا دانست که ساخت آن تا این حد طولانی شده است. پروژه ی ۵ ساله ی تمیز کردن این کلیسا از سال ۲۰۰۲ شروع شد و برای اینکه سنگ های کلیسا همیشه درخشان بماند مرمت سازی های روتینی بر روی آن انجام می شود. در واقع کامل شدن این کلیسا ۶ قرن طول کشید و ساخت آن به طور رسمی در سال ۱۹۶۵ بعد از نصب آخرین درب برنزی به پایان رسید؛ هر چند بیشتر بخش های بنا در سال ۱۸۱۳ کامل شده بود. با این حال این کلیسا سال ها قبل از کامل شدن یعنی در دهه ۱۵۷۰ بعد از شکل گیری بدنه ی اصلی اش مرود استفاده قرار می گرفت.

 

همچنین بخوانید : محله ایتالیایی ها در تورنتو کانادا

نمای خارجی این ساختمان توسط فرانسیسکو ماریا ریچینی و بابیو مانگون و تحت نظارت فدریکو برومو در ابتدای قرن ۱۷ شروع به ساخت گردید.پنج مدخل و دو پنجره میانی هم در سال ۱۶۳۸ به این ساختمان اضافه گردید. با روی کار آمدن معماران جدید؛ تغییرات تازه ای اعمال گردید. در سال ۱۶۴۹ کارلو بوزی تغییراتی را در نمای بیرونی بنا اعمال کرد که این تغییرات آن را با سبک گوتیک بیشتر و بیشتر نزدیک می نمود.

 

کلیسای جامع میلان درست در نقطه ی مرکزی شهر ساخته شده و طراحی بخش های دیگر شهر و خیابان ها بر اساس این کلیسا شکل گرفته است. این کلیسا بزرگ ترین بنای گوتیک ایتالیاست و بلندترین مناره مخروطی آن با ۱۰۸٫۵ متر در اکتبر ۱۷۷۴ ساخته شده و بر روی آن مجسمه ای طلایی با ارتفاع ۴٫۱۶ متر قرار گرفته است. برای ساخت این کلیسا از سبک های مختلف معماری استفاده شده چون برای طراحی آن معماران زیادی از آلمان، فرانسه و ایتالیا با هم همکاری کردند. ساخت این کلیسا بیش از ۵ قرن طول کشید و در این مدت طولانی معماران، هنرمندان و مجسمه سازان زیادی برای زیبا سازی این کلیسا اوج هنر خود را به کار بردند و نتیجه ی تلاش های آن ها سبکی منحصربفرد از معماری شد؛ ترکیبی از سبک گوتیک اروپایی و سنت های لومبارد. در ابتدا کلیسا به سبک گوتیک طراحی شد اما از آنجایی که ساخت آن چندین قرن طول کشید سبک های معماری دیگری هم به سبک اولیه ترکیب شد، سبک هایی مثل نئوکلاسیک، باروک، گوتیک تزئینی که سبک اصلی معماری کلیساست چون بسیاری از مناره های روی پشت بام نمایانگر سبک گوتیک هستند. به غیر از مناره های مخروطی، نمای خارجی ساختمان با ۲۲۴۵ مجسمه ی زیبا تزئین شده است.

ایده ها و تغییرات بیشتری نیز توسط فیلیپو جووارا (۱۷۳۳) و لوگی ون ویتیلی (۱۷۴۵) صورت گرفت، اما این تغییرات پذیرفته نشد. در سال ۱۶۸۲ نمای بیرونی خراب شد و پوشش سقف در همین زمان به اتمام رسید. از طرفی کلیسای جامع میلان به دلیل داشتن منار مخروطی شکل مادونیا (Madonnia) که خالق آن گیسپی پرگو است بسیار معروف است. طبق گفته های مردم کوچه و خیابان این شهر، میلان معروف به آب و هوای مه آلود است و با این وجود؛ منار مخروطی مادونیا از فاصله دور قابل رویت است؛ گویی مدت هاست که در این شهر آب و هوا هیچ تغییری نداشته است.

اما این نمای با شکوه چگونه تکمیل شد؟ داستان این شکوه و عظمت بسیار جالب و شنیدنی است که در ۲۱ می ۱۸۰۵ آغاز شد. دقیقا زمانی که ناپلئون بناپارت به پادشاهی ایتالیا رسید. او تاکید کرد که نمای خارجی باید خیلی سریع تکمیل شود. باید از ناپلئون برای هفت سال تلاش مستمر در پایان نما سپاسگزار بود. دیدگاه بوزی برای تکمیل بنا و همچنین اضافه کردن ایده‌های تازه توسط فرانسیسکو سوآو برای اضافه کردن عناصر تازه به سبک گوتیک در نمای بالایی پنجره‌ها قابل‌تقدیر است. دست‌ و دل‌بازی ناپلئون مثال‌زدنی است و به همین منظور، بر فراز این بنا پیکره وی در بالای یکی از مناره ها به چشم می‌خورد. آرزوی او به واقعیت پیوست و او در کلیسای جامع تاج‌گذاری کرد.

 

 

کلیسا پنجره های بزرگ با شیشه های رنگی دارد که زیبایی خاصی را به نمای داخلی داده اند ؛ سه تا از این پنجره های رنگی که در تالار قرار دارند از بزرگ ترین پنجره های دنیا هستند. پنجره های این کلیسا به گونه ای است که در شب می توانید از بیرون تصاویر داخلی کلیسا را تماشا کنید. در داخل کلیسای جامع میلان تعدادی از آثار شاهکار هنری نگهداری می شود پس فقط کافی ست سری به داخل این کلیسا بزنید تا با تماشای این همه آثار هنری به وجد بیابید. این کلیسا بیشترین تعداد مجسمه های گوتیک را دارد؛ ۶ هزار مجسمه که جای جای این کلیسا را تزئین کرده اند.

کلیسای جامع میلان جالب توجه ترین بنای میلان است، کلیسایی که بیش از ۶۰۰ ساله که با افتخار در گوشه ای از میلان برپا شده و تاریخ بلندبالایی دارد. با پرداخت ورودی می توانید به راحتی به پشت بام آن بروید و چشم اندازهای کل شهر میلان را تحسین می کنید. از این بالا مناظره نفسگیری از میلان را می بینید و حتی در روزهای آفتابی قله های برف پوشیده ی آلپ هم در پس زمینه تصاویر به چشم می خورند. ۳۳ پل چوبی در دو بخش پشت بام هست که قسمت  های مختلف بام را به هم وصل می کنند. با راه رفتن بر روی پشت بام می توانید مجسمه هایی که بر روی مناره های مخروطی هستند را با جزئیات تماشا کنید چون در مجموع برای ساخت نمای بیرونی کلیسا از ۱۳۵ مناره مخروطی استفاده شده است.

در سال های ۱۸۲۹-۱۸۵۸ شیشه های رنگی با نمونه های جدیدی جایگزین شدند؛ اما تغییر چندانی ایجاد نکرد. کمبود طاق و مناره ها در این دوره جبران گردید اما دیگر تغییرات خاص و جزئیات در قرن ۲۰ کامل گردید. اخرین دروازه در ۶ جولای ۱۹۶۵ افتتاح شد.

 

این دروازه نمایانگر آخرین عنصر اضافه شده در قرن اخیر است، یعنی بازتابی از بازسازی و به روز نمودن یک بنا. اما شایعه کم نیست و به گوش می رسد که بعضی تمثال ها و پیکره هایی در آینده به این نما اضافه می شود، چراکه هریک در نوع خود؛ تغییرات تازه ای را ایجاد می کند. نمای اصلی کلیسای جامع بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ نوسازی شد.

در جلوی ساختمان ۵ درب برنزی هست که در فاصله سال های ۱۸۹۶ تا ۱۹۶۵ ساخته شده اند و بر روی هر کدام از آن ها نقش و نگارهای مذهبی حک شده است. درب مرکزی با ۳۷ تن وزن از از ۴ درب دیگر بزرگ تر است و با نقش و نگارهایی از گل های زیبا و با موضوع داستان هایی از زندگی حضرت مریم به شیوه ی گوتیک حکاکی شده است.

کلیسای جامع میلان بزرگ ترین کلیسای ایتالیا، نماد شهر میلان و معجزه ای در تاریخ معماری ست برای همین هم هست که تا به حال وقایع مهمی در کلیسای جامع میلان انجام شده مثلا تاجگذاری ناپلئون در سال ۱۸۰۵ در این کلیسا اتفاق افتاد. کلیسای جامع میلان در میدان مرکزی میلان یکی از معروف ترین بنای اروپاست و همیشه گردشگران زیادی را در اطراف آن می بینید. ورودی کلیسا ۱ یورو است و اگر به هنرهای قرون وسطایی و هنرهای مذهبی علاقه دارید باید حتما از آن دیدن کنید.

 

کلیسای جامع میلان


  • kami kami